Latest topics
» [b]Majlis OGY[/b]
Thu Jan 05, 2012 10:14 am by nolyzulkeply

» Sudut Agama
Sat Dec 31, 2011 3:25 pm by acik

» Mak Ngah Pidah
Thu Dec 29, 2011 2:50 pm by Dato' Kay

» INSYALLAH, BONG AKAN MENUNAIKAN UMRAH.
Fri Jul 29, 2011 5:29 pm by nolyzulkeply

» MAHLIS TAHLIL DAN BACAAN DOA SELAMAT
Mon Jul 04, 2011 9:30 pm by bong

» GOING FOR HOLIDAY
Fri Jun 10, 2011 1:38 pm by nozieanna

» MAK LONG, TAK SIHAT @ KUANTAN
Thu Jun 09, 2011 2:42 pm by acik

» BAKAL MAMA &............
Wed Jan 26, 2011 1:09 pm by Dato' Kay

» BERTUNANG!!!!?????
Tue Jan 11, 2011 10:42 pm by bong

Top posters
Dato' K (328)
 
acik (255)
 
bong (205)
 
CDM C.Man 369 (192)
 
nozieanna (177)
 
Ogy (150)
 
nolyzulkeply (126)
 
kak long (120)
 
aida (75)
 
CDM E-1 (74)
 

Poll
Log in

I forgot my password


Politik Melayu

Go down

Politik Melayu

Post  Ogy on Fri Oct 24, 2008 3:58 pm

Boleh sembang pasal survival,harapan dll yang ada kene mengena dengan politik Melayu masakini.
avatar
Ogy
Ahli Yang Power Amek
Ahli Yang Power Amek

Posts : 150
Join date : 2008-10-21
Age : 38
Location : Kuala Lipis - Kuantan

View user profile http://www.flickr.com/photos/yusraime

Back to top Go down

Re: Politik Melayu

Post  Ogy on Fri Oct 24, 2008 4:31 pm

Sekarang ni komeh cukup risau/tak berkenan dengan pemikiran sesetengah anak muda berbangsa Melayu yang semakin terpengaruh dengan ideologi 'Malaysian Malaysia'.
Kalau dalam tahun 60an dulu ideologi ini didokong oleh Parti Tindakan Rakyat @ People's Action Party(PAP) yang berpusat di Singapura (diketuai oleh Lee Kuan Yew).
Tindakan,tekanan dan provokasi melampau yang dibuat oleh Parti PAP ini terhadap Kerajaan Perikatan pada ketika itu telah menyebabkan YM Tunku Abdul Rahman mengambil keputusan untuk mengeluarkan Singapura dari Persekutuan Malaysia.
Selepas Singapura dikeluarkan dari Malaysia,ahli-ahli PAP yang berada di Semenanjung Malaysia telah menubuhkan senuah parti politik baru yang mempunyai persamaan ideologi dengan PAP iaitu Parti Tindakan Demokratik @ Democratic Action Party(DAP).Semenjak dari penubuhannya Parti DAP telah dan senantiasa melaungkan slogan 'Malaysian Malaysia'nya itu tetapi tidak mendapat sambutan yang menggalakkan daripada rakyat Malaysia yang berfikiran waras pada ketika itu kecuali segelintir puak pelampau dalam masyarakat Cina.

Akan tetapi bermula dari tahun 1999 dan kemuncaknya pada tahun ini (2008), ideologi 'Malaysian Malaysia' ini semakin mendapat tempat di hati rakyat Malaysia termasuklah segelintir bangsa Melayu. Jika kita lihat situasi politik dalam negara kita sekarang ideologi ini bukan lagi hanya didokong oleh Parti DAP tetapi turut didokong oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang dipimpin oleh seorang manusia berbangsa Melayu bernama Datuk Seri Anwar Ibrahim (ptuih....ptuih...).

Jika kita perhalusi konsep 'Malaysian Malaysia' itu sendiri ianya bermaksud untuk menyamaratakan hak-hak semua rakyat Malaysia tanpa mengira agama mahupun keturunan.Ini bermakna segala hak-hak keistimewaan Agama Islam dan Bangsa Melayu itu akan dihapuskan.Yang menyedihkan komeh terdapat segolongan bangsa Melayu terutamanya kelompok Melayu kelas sederhana/atasan (komeh suka menggelarkan mereka ini golongan 'Melayu Urban') menyokong secara membabi buta ideologi tersebut tanpa memikirkan kesannya kepada golongan Melayu kelas bawahan.

Akan bersambung......
avatar
Ogy
Ahli Yang Power Amek
Ahli Yang Power Amek

Posts : 150
Join date : 2008-10-21
Age : 38
Location : Kuala Lipis - Kuantan

View user profile http://www.flickr.com/photos/yusraime

Back to top Go down

Re: Politik Melayu

Post  Ogy on Fri Oct 24, 2008 5:01 pm

Sebenornye banyok yag komeh nok luohkan isi pikiran kat sini berkaitan dgn ideologi 'Malaysian Malaysia' ni tapi komeh tak reti nok tulih macam mana.haihh.....
Komeh cukup sensitif kalau ada bangsa lain yang mempersoalkan hak-hak ketuanan Melayu.

p/s: Komeh respek Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu Zulkifli Nordin dari PKR yang dengan selamba rocknya menempelak Teressa Kok semasa perbahasan di Parlimen hari Rabu baru ni berkaitan dengan kes larangan azan dan penghapusan tulisan jawi di papan tanda.Demi agama dan bangsa kita perlu ketepikan perbezaan politik.
avatar
Ogy
Ahli Yang Power Amek
Ahli Yang Power Amek

Posts : 150
Join date : 2008-10-21
Age : 38
Location : Kuala Lipis - Kuantan

View user profile http://www.flickr.com/photos/yusraime

Back to top Go down

Re: Politik Melayu

Post  Dato' K on Sat Oct 25, 2008 11:35 am

Org2 melayu yg menyokong konsep Malaysian Malaysia ni sebenarnya terdiri daripada golongan yang mempunyai pemahaman berbeza ttg konsep ‘hak keistimewaan’. Bagi mereka, pemberian ‘hak keistimewaan’ ni, hanya satu sahaja tujuannya iaitu sebagai ‘tongkat’ kepada org melayu. Dan mengikut logik pemikiran mereka ini juga, selagi ada ‘tongkat’, orang melayu takkan dapat pergi lebih jauh, maknanya sampai bila2 pun masih berada di tahap yg sama..kalau kita kaji kenyataan-kenyataan yang keluar dari mulut melayu yang menyokong idea malaysian malaysia ini, rata2 menjadikan ayat ‘supaya melayu lebih berdaya saing’ sebagai hujah untuk menghalalkan idea dan konsep malaysian malaysia.

Logik pemikiran golongan melayu urban ni memang boleh diterima sebenarnya. Umpama budak yang asyik mengharapkan bantuan abang2nya bila dia dibuli…kalau budak itu tak mahu dibuli, tindakan yang lebih baik dan lebih terhormat sudah semestinya dengan pergi belajar seni mempertahankan diri dan hadapi sendiri pembuli2 tu dengan penuh rasa yakin tanpa perlu bantuan abang2nya itu lagi.

Namun, kesilapan terbesar pemikiran golongan melayu urban ini adalah pemahaman mereka yang amat sempit dan cetek terhadap konsep sebenar hak keistimewaan melayu. Bagi mereka, hak keistimewaan melayu sama macam ‘tongkat’ yang hanya ada satu fungsinya - sebagai pembantu kepada kaki yang kononnya lemah untuk meneruskan perjalanan yang masih jauh… Tapi mereka lupa bahawa ‘tongkat’ itu fungsinya jauh lebih banyak..Orang melayu masa kini, masih dan akan tetap perlukan ‘tongkat’ sampai bila-bila, bukan sebagai pembantu untuk berjalan kerana kaki org melayu dah lama kuat, tapi sebaliknya untuk dijadikan sebagai ‘senjata tambahan’ bagi memukul kepala anjing atau khinzir yang mungkin sekali sekala cuba mengganggu perjalanan orang melayu ke destinasinya terutama sekali apabila haiwan2 itu dalam keadaan kelaparan dan ingin memakan kaki orang melayu yang sedang kepenatan sebagai lauknya...memang orang melayu boleh melawan anjing, khinzir atau apa juga binatang buas tanpa menggunakan tongkat, tapi agak merugikan kerana banyak tenaga yang perlu dikeluarkan dan banyak pula masa yang akan terbuang untuk ‘menyamak’ pakaian atau tubuh badan walhal tenaga dan masa yang dibuang itu seharusnya digunakan sebagai bekal dalam perjalanan yang masih jauh dan penuh onak durinya.
avatar
Dato' K
Kerani Forum
Kerani Forum

Posts : 328
Join date : 2008-10-09
Age : 39
Location : Seremban 2, Cheroh Darul Makmur

View user profile http://cucuaki.forumotion.net

Back to top Go down

Re: Politik Melayu

Post  Ogy on Sun Oct 26, 2008 10:52 pm

fuhh....bernas sungguh hujoh awok weh....
komeh suka dengan metafora tongkat yang awok bagi tu.
Takde sebab kita nak hapuskan keistimewaan/kelebihan yang orang Melayu dapat sekarang ni walaupun suatu masa nanti pegangan ekuiti orang Melayu dalam ekonomi negara melebihi kaum2 lain.
Kita sememangnya berhak menerima semua keistimewaan/kelebihan tu sebab kita adalah tuan rumah/host kepada tanah ini.
avatar
Ogy
Ahli Yang Power Amek
Ahli Yang Power Amek

Posts : 150
Join date : 2008-10-21
Age : 38
Location : Kuala Lipis - Kuantan

View user profile http://www.flickr.com/photos/yusraime

Back to top Go down

Re: Politik Melayu

Post  CDM E-1 on Fri Jan 02, 2009 6:38 pm

betul2 komeh sokong, tapi jgn slalu sgt guna tongkat tu utk pertahan kan diri je hahaha org lain yg xde tongkat doh maju n kaye tapi kita yg siap ada tongkat ni?? hahaha jgn asyik bgtau yg kita ni tuan rumah tuan tanah tapi nak mencantikkan negara sendiri pun kita xmampu lagi hahaha

CDM E-1
Ahli Yang Aktif Amek
Ahli Yang Aktif Amek

Posts : 74
Join date : 2008-12-10
Age : 36

View user profile

Back to top Go down

Re: Politik Melayu

Post  CUCUOI on Mon Jul 06, 2009 11:28 pm

Bab tongkat dan kawan Dato k komeh ulas kemudian.
Awal mule, pertama mule neh, komeh nok dengo komen ahli2 politik sekelian tentang kes terbaru "kemelut politik di kedah dan penang". Komeh nok dengo dulu ape komen bakel pemimpin zaman malaysia maju 2020. Ape mcm boleh cerita sikit ke....mne! ogy kate dah ok ngan dato sofi takkan tek deh klu pasei iterh.Tak jadi lah asik cerite tentang paip pecoh je..

CUCUOI
Ahli Yang Beh
Ahli Yang Beh

Posts : 20
Join date : 2009-05-18

View user profile

Back to top Go down

Re: Politik Melayu

Post  Dato' K on Tue Jul 07, 2009 3:47 pm

CUCUOI wrote:Bab tongkat dan kawan Dato k komeh ulas kemudian.
Awal mule, pertama mule neh, komeh nok dengo komen ahli2 politik sekelian tentang kes terbaru "kemelut politik di kedah dan penang". Komeh nok dengo dulu ape komen bakel pemimpin zaman malaysia maju 2020. Ape mcm boleh cerita sikit ke....mne! ogy kate dah ok ngan dato sofi takkan tek deh klu pasei iterh.Tak jadi lah asik cerite tentang paip pecoh je..

menarik gok neh..nanti lps abih keje ptg kang kot ade idea buleh layan..
avatar
Dato' K
Kerani Forum
Kerani Forum

Posts : 328
Join date : 2008-10-09
Age : 39
Location : Seremban 2, Cheroh Darul Makmur

View user profile http://cucuaki.forumotion.net

Back to top Go down

Re: Politik Melayu

Post  Dato' K on Wed Jul 08, 2009 7:35 pm

Sbg mukaddimah kpd isu "kemelut politik di kedah dan penang" yg membabitkan DAP, PAS dan PKR, ada baiknya komeh utarakan dulu pemahaman komeh berkenaan ketiga-tiga parti politik nih

DAP - lahir drp parti PAP yg berpengkalan di spore. Prinsip, hala tuju DAP mmg sama dgn PAP. Wpun mengaku parti pelbagai bangsa, tp hakikatnya ni parti cina. Paling femes dgn pjuangan malaysian malaysia - semua org ada hak yg sama. Makin agresif terutama skali lps PRU bebaru ni.

PAS - lahir drp biro agama UMNO. Perjuangan kata mereka utk menegakkan negara islam. Lately agak toleransi dr segi kelonggaran dlm beberapa perkara. Parti utk org beragama islam wpun dah ada kelab penyokong pas yg terdiri drp bukan islam

PKR - parti yg diketuai oleh bekas org no. 2 UMNO. ditubuhkan sekitar akhir 90-an. Parti pelbagai kaum tp majoriti ahli org melayu n jawatan2 tinggi pun dipegang oleh org melayu yg kebanyakannya bekas ahli UMNO. Lately agak berkecamuk dr segi prinsip perjuangan.

Pada pandangan komeh, apa yg jadi di penang mahupun di kedah kalau diikut2kan, sbnrnya x begitu memeranjatkan n ramai yg dah predict menda ni akan jadi. It's just a matter of time, kata org terak..

Antara sbab jadik haru biru,

i. Ideologi yg teramat la berbeza antara satu sama lain..satu parti ultra-non muslim, satu lagi ultra-muslim n satu lagi mcm lalang.

ii. x ada satu parti pun di antara ketiga-tiga parti ni yg boleh dikatakan dominan berbanding yg lain. DAP kuat di penang n perhaps di perak, tp PAS boleh kata dia power di Kelantan n kedah. PKR pulak buleh mengaku, dia kuat di negeri terkaya di mesia iaitu selangor n ketua pakatan rakyat adalah dr parti dia. bila situasi non-superior ni wujud, maka masing2 pun buleh tunjuk hebat n bila ada isu yg membabitkan kepentingan ketiga-tiga parti, maka masing2 nak menang n xnak beralah..pada pandangan komeh, mana2 kerjasama politik dalam dunia ni, no such thing as konsep kongsi kuasa..bull shit!! satu puak dlm kerjasama/gabungan tu wajib superior dr yg lain sbb dgn adanya superior force, br la apa jugak keputusan boleh dicapai..puak lain dlm kerjasama/gabungan tu
lebih kepada check n balance..membetulkan apa yg salah n menambahbaik apa yg dah baik...

ada lagi nak cakap neh..tp nok balik dah la...nanti smbung la pulok
avatar
Dato' K
Kerani Forum
Kerani Forum

Posts : 328
Join date : 2008-10-09
Age : 39
Location : Seremban 2, Cheroh Darul Makmur

View user profile http://cucuaki.forumotion.net

Back to top Go down

Re: Politik Melayu

Post  CUCUOI on Mon Jul 13, 2009 2:48 am

Wow!
Boleh angkat ibu jari komen eok Dato k.Berlandas kan fakta2 yg soheh.
Tapi,lurus mek.Org politik neh banyok beliknye dato k.
Eok menulis yg cuma tersurat, cuba tengok yg tersirat deboh neh..

Bagus2, kerajaan PAS Kedah begitu tegas menangani isu pusat pemotongan babi (bukan pusat penyembelihan,kerana babi tak layak pun disembelih).Itu lah yg pertama bermain dipemikiran org ramai.
Sape kata PAS ikut cakap DAP kata penyokong PAS pulak,Ini mesti fitnah yg dibuat oleh org umno...Tengok buktinye...PAS tak peduli, dia roboh je tempat babi walau pun DAP ugut..Tak pasel pasel UMNO kene..hi..hi..

Tak sedo lagi org UMNO..masih senyum melerek2 kerana pada pendapat mereka pasti akan berlaku perpecahan dalam pakatan pembangkang.Maka bermacam macam komen lah dikeluarkan oleh org yg memiliki minda beku neh dgn harapan dapat berkuasa semula.Media arus perdana pun memperbesarkan isu ini,sampai org tak tau membaca pun boleh bercerita ttg mende neh...Untunglah.. pakatan pembangkang dapat promosi free.hi..hi..hi..

Ini lah tujuanya pengarah filem/master mind pakatan pembangkang mencipta isu ini agar mereka dapat mempromosikan fahaman mereka yg:
-Mengaku mempertahan kan Bumiputera tapi sebenarnya tidak.
-Mengaku menegakan Islam tapi tidak mempamerkan sikap,perangai dan pemikiran yg dituntut oleh Islam.
-mempromosikan libralisasi kononya tapi sebenarnya mempertahankan kiasu.

Sebenar nya apa yg berlaku cumalah retorik pakatan pembangkang yg ingin mendapat promosi secara percuma..Dan mereka berjaya....itulah politik..
Cuba melihatkan keretakan tetapi sebenarnya tidak...Mereka amat erat dalam pakatan yg ingin menjatuhkan pemerentah..kalau tak caye, cuba kite tengok lepas mengundi kat manek urai nanti. Insyaallah pasti isu neh selesai,mereka akan berpelok pelok pulak hi..hi..hi..Sbb tempat nok potong babi neh memang dah ade dah..dia dah rancang dah.Dari tempat yg burok jast dia nok tuko jadi tempat yg cangih silak2 ade acorndition pulak, sape tak suke...

Ini lah caranya pakatan pembangkang mempopularkan pakatan mereka.Menimbulkan isu dan mengeksplotasinya supaya memihak kepada mereka dan menimbulkan isu2 yang lain bagi menutup isu yg tak dapat diselesaikan bagi menjadikan mereka tetap popular(Tak keterlaluan jika komeh katakan ini lah juga cara yg digunakan oleh yahudi untuk kekal lama di tanah Arab).

Oleh itu pemerentah haruslah berhati hati mengeluarkan kenyataan,kalau blh meneliti dulu setiap perkara yg di timbulkan oleh pakatan pembangkang.Atau pun jgn mengeluarkan apa2 kenyataan kerana setiap kenyataan tersebut akan memberi publisiti kepada pakatan penbangkang tak secara langsung.

Kesimpulannya berhati hati lah apabila menerima sesuatu berita kerana keburukan org itu belum tentu akan menjadi kebaikan buat kita.Memikirkan sesuatu perkara dari pelbagai sudut akan membantu perkembangan minda
FIKIR FIKIR KAN LAH

CUCUOI
Ahli Yang Beh
Ahli Yang Beh

Posts : 20
Join date : 2009-05-18

View user profile

Back to top Go down

Re: Politik Melayu

Post  Dato' K on Sat Aug 01, 2009 12:33 pm

komeh maca ade idea nok tulih, tp sibuk hek la pulok sejok 2-3 menjok neh..nanti bila free, buleh ulas la...
avatar
Dato' K
Kerani Forum
Kerani Forum

Posts : 328
Join date : 2008-10-09
Age : 39
Location : Seremban 2, Cheroh Darul Makmur

View user profile http://cucuaki.forumotion.net

Back to top Go down

Re: Politik Melayu

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum